Mijlpaal 1

Mijlpaal 1: Zelfregulatie en belangstelling voor de wereld om zich heen

Beschrijving: Het kind laat in deze mijlpaal zien dat hij gedeelde aandacht heeft met de ander. Het kind krijgt meer belangstelling voor zijn omgeving en gaat betekenis geven aan alles wat hij ziet. Door te luisteren, te zien en te voelen, heeft het kind aandacht voor allerlei ervaringen. Na verloop van tijd zie je ook dat het kind plezier krijgt samen met de ander.

Een vraag die we onszelf kunnen stellen: Hoeveel is het kind bij ons? Waar is de aandacht van het kind?

Checklist (als een kind nog in mijlpaal 1 zit)

  • Het kind heeft nog een wisselende aandacht
  • Het kind is nog vluchtig in het spel
  • Soms weet een kind nog niet goed wat hij met zijn emoties moet.
  • Het kind kan nog veel herhalende activiteiten laten zien en heeft geen aandacht voor zijn omgeving

Wat je als ouder kunt doen:

  • Aanwezig zijn, samen zijn met je kind en je kind helpen rustig en kalm te blijven.
  • Samenwerken aan gedeelde aandacht tussen ouder en kind
  • Het kind betrekken in plezierige interacties:
    • Experimenteer met gezichtsuitdrukkingen (zien).
    • Gebruik je stem en intonatie om de aandacht van je kind te krijgen (horen)
    • Gebruik kietelspelletjes en bewegingspelletjes (tast en beweging).
  • Zorg voor meerdere interactieve momenten en als je de aandacht van het kind hebt, probeer die dan langer vast te houden.

Doelen voor het kind

  • Het kind is in staat gedeelde aandacht te laten zien met een ouder tijdens tast- en bewegingsspel, denk hierbij aan kietelspelletjes. Het kind kijkt je aan voordat je gaat kietelen en ervaart plezier.
  • Het kind is rustig en kan met ondersteuning gedeelde aandacht laten zien.
  • Het kind is rustig en kan gedeelde aandacht laten zien zonder dat hij daar de ander voor nodig heeft.
  • Er ontstaat communicatie heen-en-weer, dit mag ook oogcontact of wijzen zijn. Het kind wil met je zijn ervaring delen.
  • Het kind is in staat gedeelde aandacht te hebben tijdens interactie met andere kinderen.
  • Het kind is in staat gedeelde aandacht te hebben in een groep.
  • Het kind is in staat gedeelde aandacht te laten zien in andere omgevingssituaties.